بهترین سرعت برای حداقل مصرف سوخت ماشین های سواری
تعمیر پراید
تعمیر پراید سنسور اکسیژن سنسور میل بادامک بوش دنده دو شاخ کلاج جلو پنجره بوش کلاچ دیاگ صافی بنزین لنت ترمز استارت سوئیچ استارت
نگارش در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

بهترین سرعت برای حداقل مصرف سوخت ماشین های سواری

با آزاد شدن نرخ انرژی سوخت خصوصا بنزین این مسئله که در سرعتهای مختلف مصرف بنزین ما به چه نحوی تغییر خواهد کرد مهم تر از قبل گردیده است.

 مابقی در ادامه مطلب

 

 

در شکل زیر نیز مصرف سوخت برای سه نسل از خودروها  نشان داده شده است در این نمودار به خوبی مشخص است که در خودروهای نسل قدیمی مصرف سوخت در سرعتهای پایین و به اصطلاح درون شهری حداقل بوده است که امروزه نتها مصرف سوخت به طور کل کاهش یافته بلکه بازه و مقدار مصرف بهینه نیز بهبود یافته است.

 

 

 برای پی بردن به رابطه مصرف بنزین با سرعت خودرو نیاز است عوامل مهم تاثیر گذار بر روی مصرف بنزین را دانست:

 

 

  • مقدار مقاومت هوا : که هر چه سرعت خودرو بیشتر می شود این مقاومت به صورت تصاعدی افزایش می یابد
  • دور موتور : میزان دور موتور در مصرف سوخت خودرو ها خیلی مهم می باشد که در طراحی موتورها با حداکثر گشتاور معرفی می شود و در اصطلاح موتورهایی که در دور پایین حداکثر گشتاور خروجی را دارند به موتورهای دور پایین و موتورهایی که در دور بالا حداکثر گشتاور خروجی را دارند به موتورهای دور بالا معروفند (البته اصطلاح موتورهای دور بالا به موتورهایی اطلاق می گردد که دور کارکردی موتور آن بالاتر از حد معمول است) و نیاز به توضیح است که در طراحی موتورهای جدید تلاش بر این صورت گرفته که اولا این مقدار گشتاور افزایش یافته و در دورهای مختلف حداقل تغییر را داشته باشد یعنی در پهنه گسترده ای از دور موتور دارای بهینه عملکرد باشند. با استفاده از این موضوع می توان گفت که موتورهای قدیمی و مربوط به دهه 1970 عموما دور پایین بوده و در دور rpm 2000 حداکثر گشتاور را داشته و در دورهای بالای 3000 به شدت این گشتاور افت کرده ولی در موتور های امروزی که به موتورهای دوربالا معروف است این مقدار به حدود  rpm3000 و بالاتر رسیده است.
  • مقدار مقاومت گیربکس: هرچه دنده حرکت سنگین تر باشد میزان مقاومت بالاتر بوده و مصرف سوخت بیشتر می باشد

متاسفانه این فرهنگ که در سرعت  km/hr120 میزان مصرف سوخت دو برابر است کاملا اشتباه بوده و از آنجا نشات می گیرد که در خودرو های قدیمی سرعت 120 خیلی بالا بوده و حداکثر مصرف سوخت را داشته و در خودرو های امروزی تقریبا سرعت  km/hr 90 بهینه مصرف سوخت را دارد.

میزان سرعت بهینه در خودروهای رایج در ایران:

میزان حداقل مصرف سوخت در خودروهای  سواری تولیدی در داخل کشور حدود km/hr 90 است و استدلال آن نیز به این صورت است:

 علی رغم  اینکه مقدار مقاومت هوا بیشتر شده ولی دور حدود 3000 بهترین دور موتور بوده و دنده چهار و پنج حداقل دورمقاوم گیربکس را دارا است.

در نمودار زیر رابطه مصرف سوخت با سرعت برای چند نمونه از خودرو ها نشان داده شده است. لازم به ذکر است که واحد سرعت خودور km/hr و mph است که هر mph برابر 1.609 km/hr می باشد یعنی 70 mph برابر 112.6 km/hr است. واحد مصرف سوخت برابر L/100km یعنی میزان مصرف سوخت بر حسب لیتر در هر 100 کیبومتر می باشد که در زبان انگلیسی با Fuel consumption معرفی می گردد و واحد دیگر آن mpg است یعنی میزان مصافتی که خودرو (بر حسب مایل) به ازای هر گالن سوخت می پیماید که در زبان انگلیسی با Fuel economy معرفی می گردد. رابطه این به این شکل است 235=(L/100km)*(mpg)

لازم به ذکر است بعد از سرعت 120 کیلومتر بر ساعت به سرعت مصرف بنزین افزایش می یابد.

همانطور که در نمودار زیر ملاحضه می کنید در بین سرعتهای ۴٠ الی ٩٠ کیلومتر بر ساعت تقریبا کمترین مصرف سوخت در بین خودرو ها را خواهیم داشت.اگر نمودار زیر واضح نمی باشد ابتدا بر روی آن راست کلیک نموده و سپس گزینه save picture as را انتخاب کرده و آنرا بر روی هارد کامپیوتر خود کپی و بعد رویت نمایید.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: