Parking Heater سیستم گرمایش زمان پارک خودرو بدون روشن ماندن موتور
تعمیر پراید
تعمیر پراید سنسور اکسیژن سنسور میل بادامک بوش دنده دو شاخ کلاج جلو پنجره بوش کلاچ دیاگ صافی بنزین لنت ترمز استارت سوئیچ استارت
نگارش در تاريخ یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, توسط دوست

این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دقایقی پیش از سوار شدن راننده به خودرو (از طریق یک ریموت و یا به صورت خودکار با استفاده از تایمری که از سوی راننده تنظیم شده است) به کار می‌افتند و بدون آنکه نیازی به روشن شدن موتور خودرو باشد، فضای داخلی کابین را گرم می‌کنند و در ادامه موتور خودرو نیز بدون آنکه روشن شده باشد گرم می‌شود. به این ترتیب راننده در خودرویی می‌نشیند که از قبل گرم شده است و موتور خودرو در حالی استارت می‌خورد که گرم است.
اساس کار این سیستم‌ها بسیار ساده است می‌توان تا حدودی آن را مشابه سیستم شوفاژ منازل دانست. این سیستم به طور کلی بر اساس یک مشعل کوچک که از سوخت خودرو استفاده می‌کند استوار است و این مشعل وظیفه گرم کردن آب را بر عهده دارد و به دنبال آن فضای داخلی خودرو از طریق سیستم گرمایشی آن گرم می‌شود. سوخت این سیستم از سوخت خودرو تأمین می‌شد. به این منظور یک مدار سوخت و یک پمپ سوخت جداگانه از باک سوخت خودرو به سمت بخش تولید گرمای سیستم که در اصل یک مشعل کوچک است و معمولاً در زیر کاپوت نصب شده کشیده می‌شود. این سوخت در مشعل پاشیده می‌شود و با کمک هوا می‌سوزد. سوخت تولید گرما می‌کند اما این گرمای مستقیم را که ناشی از شعله است نمی‌توان به داخل کابین خودرو هدایت کرد. اما خوشبختانه راه حل آماده‌ای در خودروها وجود دارد که می‌توان بدون تغییر زیادی از آن بهره برد و آن سیستم بخاری خودروها است بخاری خودروها ساختار ساده‌ای دارد و در اصل می‌توان آن را یک رادیاتور و فن دانست که گرمای موتور را به داخل اتاق می‌فرستد. به این ترتیب وقتی راننده درجه هوای داخلی کابین را بر روی گرما قرار می‌دهد، جریان آب گرم موتور در داخل رادیاتور بخاری به جریان می‌افتد و فن برقی با دمیدن هوا به آن، هوای گرم تولید کرده و این هوای گرم به داخل اتاق خودرو فرستاده می‌شود.
سیستم گرمایش زمان پارک هم از همین سیستم استفاده می‌کند اما یک مشکل در این بین وجود دارد و آن جریان آب است. جریان آب موتور خودرو در حالت روشن بودن، توسط واتر پمپ تأمین می‌شود ولی موتور خاموش فاقد جریان آب است و برای رفع این مشکل، سیستم گرمایش زمان پارک از یک پمپ آب کوچک جداگانه استفاده می‌کند. این پمپ، آب را به سمت مشعل به جریان می‌اندازد. آب سرد در اطراف پوسته مشعل (که معمولاً به دلیل تبادل حرارت از جنس آلومینیوم است) به جریان می‌افتد و گرم می‌شود و این آب گرم به سمت رادیاتور بخاری خودرو حرکت کرده و موجب گرم شدن داخل کابین می‌شود و در ادامه به سمت موتور می‌رود و با گردش داخل موتور، پوسته آن را نیز گرم می‌کند تا به این ترتیب از آلایندگی موتور به دلیل استارت سرد جلوگیری کند. آب موجود در سیستم در یک سیکل بسته به صورت پیوسته همین مسیر را طی می‌کند و این عمل تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که دما به درجه‌ای که از سوی راننده تعیین شده برسد و یا راننده به صورت دستی سیستم را خاموش کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: