چگونگی عملکرد موتورهای انژکتوری بنزینی(پراید)
تعمیر پراید
تعمیر پراید سنسور اکسیژن سنسور میل بادامک بوش دنده دو شاخ کلاج جلو پنجره بوش کلاچ دیاگ صافی بنزین لنت ترمز استارت سوئیچ استارت
نگارش در تاريخ دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:, توسط دوست

 

کارگاه عمومی

جلسه دوم  قسمت اول

چگونگی عملکرد موتورهای انژکتوری بنزینی(پراید)

 

 

 

 

 

 

يکي از مهترين مسايلي که هميشه مورد توجه بوده کاهش مصرف سوخت و کم کردن آلايندگي موتورها و استفاده بهينه بوده و به همين خاطر طراحان خودروها چه در طراحي موتور و چه در طراحي بدنه هميشه اين مسائل را در نظر دارند.
در همين راستا يکي از دستاوردها مهم خودروسازان در دهه 90 ميلادي طراحي و توليد موتورهاي EGI بود که اين موتورها در کشورهاي پيشرفته به سرعت جاي موتورهاي کاربراتوري را گرفت .

موتور EGI يا انژکتوري

کلمه EGI مخفف Electronic Gasoline Injection به معناي تزريق الکترونيکي سوخت است .طرز کار اصلي اين سيستم استفاده از مخلوط بهينه سوخت و هوا در شرايط کارکرد مختلف موتور و بستگي به شرايط است که علاوه بر کاهش مصرف سوخت باعث افزايش قدرت و کاهش قابل توجه گازهاي آلاينده هوا نيز مي گردد .
به طور مثال يک موتور ۱۳۰۰سي سي معمولي در شرايط مطلوب داراي قدرتي در حدود ۶۰تا ۷۰اسب بخار با مصرف ۹ تا ۱۱ليتر در 100 کيلومتر هست  اما موتور پراید انژکتوري با گنجايش حدود ۱۳۰۰سي سي داراي قدرتي در حدود ۷۰ اسب بخار هست و مصرفي در حدود ۷ ليتر در 100 کيلومتر هست . به علاوه ميزان آلايندگي اين موتور از يک موتور کاربراتوري ۱۰۰۰ سي سي هم کمتر هست . چنين اختلاف فاحشي در قدرت و مقدار مصرف به اين علت است که بازده موتور بستگي کاملي به نسبت هوا و سوخت دارد . در يک موتور کاربراتوري در شرايط مختلف رانندگي نسبت سوخت و هوا ثابت است و تنها با دستکاري مکانيکي مي توان آن را تغيير داد اما تفاوت اصلي موتور انژکتوري در همين جاست که با توجه به شرايط مختلف ،بار زياد ،استارت سرد ،شتاب مثبت يا منفي نسبت سوخت و هوا همواره در بهترين شرايط قرار دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: