تعمیر پراید
تعمیر پراید سنسور اکسیژن سنسور میل بادامک بوش دنده دو شاخ کلاج جلو پنجره بوش کلاچ دیاگ صافی بنزین لنت ترمز استارت سوئیچ استارت
نگارش در تاريخ یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست


آيا تا بحال کاپوت اتومبيل را بالا زده ايد و نگاهی به درون آن انداخته ايد؟

درون اتومبيل با آن قطعات ، لوله ها و سيم ها واقعا" شلوغ و گيج کننده به نظر می رسد. آيا می خواهيد دربارهء نحوه کار موتور و ديگر بخش های اتومبيل بيشتر بدانيد؟
اگر جوابتان مثبت است ، همراه ما باشيد تا نگاهی به دنيای درون اتومبيل ها بيندازيم.

1 ) موتور :

مهم ترين بخش اتومبيل ، موتور آن است. نيــــروی لازم جهت حرکت اتومبيل با احتراق سوخت (بنزين – گازوئيل – گاز ) در داخل موتور و تبديل آن به نيروی مکانيکی تامين می شود.

موتورها تعدادی سيلندر (معمولا" 4 سيلندر) دارند که احتراق سوخت ، آنجا صورت می گيرد. همانطوری که در شکل زير مشاهده می کنيد، داخل هر سيلندر پيستون متحركي وجود دارد كه توسط شاتون به ميل لنگ متصل است.


( مقطع عرضي سيلندر موتور بنزيني )

 



در بالای سيلندر هم دو سوپاپ يکی برای باز و بسته كردن دريچه ورود سوخت و ديگری برای باز و بسته كردن دريچه خروج دود به همراه يک شمع جهت ايجاد جرقه تعبيه شده است. اين سوپاپها با چرخش ميل بادامك به نوبت و در لحظه معين باز و بسته مي شوند.

احتراق سوخت در چهار مرحله صورت می گيرد :

1- مرحله مكش سوخت ( تنفس ) :
در اين مرحله با حرکت پيستون به سمت پائين ، سوپاپ ورود سوخت باز می شود و سوخت ( مخلوط بنزين و هوا ) به داخل سيلندر مكيده می شود.

 



2- مرحله تراکم :
دراين مرحله با حرکت پيستون به سمت بالا و بسته شدن هر دو سوپاپ ، سوخت متراکم و گرم می شود.

 



3- مرحله انفجار ( قدرت ) :
در اين مرحله كه باز هر دو سوپاپ بسته هستند ، شمع جرقه زده و سوخت داخل سيلندر منفجر مي شود. فشار حاصل از انفجار ، پيستون را به سمت پائين هل می دهد. نيروي حاصل از حركت پيستون به پايين هم باعث چرخش ميل لنگ بدور محور خود مي شود.

 



4- مرحله تخليه دود :
در اين مرحله پيستون به بالا حرکت می کند و با باز شدن سوپاپ خروج گاز ، دود حاصل از احتراق سوخت به طرف اگزوز هدايت می شود.

 

 



تفاوت موتور بنزيني با موتور ديزل چيست ؟

در موتورهاي بنزيني ابتدا بنزين و هوا با هم مخلوط شده و سپس وارد سيلندر مي شوند . هنگامي كه سوخت متراكم شد شمع جرقه مي زند و عمل احتراق صورت مي گيرد .

ولي در موتورهاي ديزلي ابتدا فقط هوا وارد سيلندر مي شود ، با بالا آمدن پيستون ، هواي داخل سيلندر فشرده و گرم مي شود.



( بنابر اصل اول ترموديناميك : اگر حجم ثابتي از گاز فشرده شود ، دماي آن بالا خواهد رفت. )


در اين لحظه پمپ انژكتور ، گازوييل را بصورت پودر داخل سيلندر تزريق مي كند . دماي بالاي هواي فشرده شده ، باعث انفجار سوخت مي شود و عمل احتراق صورت مي گيرد. به همين دليل در موتورهاي ديزلي نيازي به شمع نيست.
در موتورهاي بنزيني سوخت بين 8 تا 12 مرتبه فشرده مي شود ولي در موتورهاي گازوييلي هوا مي تواند تا 25 برابر فشرده شود. به همين دليل بازده موتورهاي ديزلي بيشتر از موتورهاي بنزيني است.

 



اجزاء موتور :

سيلندر : سيلندر ، هسته مرکزی موتور است. با انفجار سوخت در اين مکان نيروی محرکه اتومبيل تامين می شود.
محفظه روغن موتور زير بدنه موتور قرار دارد. روغن موتور براي كم كردن اصطحكاك چرخش ميل لنگ ،‌ ميل بادامك و حركت پيستون داخل سيلندر مورد استفاده قرار مي گيرد.
سيستم خنك كننده آب را در مجراهاي دور سيلندرها به گردش درمي آورد و باعث خنك شدن‌ محفظه احتراق سيلندرها مي شود.
در شكل زير مي توانيد محل قرار گرفتن سيلندرها ، ميل لنگ و ميل بادامك و همچنين مجراهاي گردش آب دور سيلندر و مجراهاي ورود سوخت به سيلندرها را مشاهده كنيد.


(بدنه موتور )

 



شمع : شمع ها باعث ايجاد جرقه و آتش زدن سوخت داخل سيلندر می شوند. سيستم برق رسانی به شمع ها بايد آنقدر دقيق باشد که در زمان مناسب (پس از تراکم سوخت) ، شمع جرقه بزند.

سوپاپ ها : سوپاپ ها دريچه های ورود سوخت و خروج دود را باز و بسته می کنند. اين سوپاپ ها توسط گردش ميل بادامک در زمانهای مناسب به بالا و پائين حرکت می کنند.

پيستون : يک فلز استوانه ای شکل است که درون سيلندر بالا و پائين حرکت می کند و ضربات حاصل از انفجار سوخت را توسط شاتون به ميل لنگ منتقل مي كند..
ميله گژن پين پيستون را به شاتون متصل مي كند. رينگ ( حلقه ) هاي دور پيستون براي جلوگيري از نفوذ روغن زير سيلندر موتور به محفظه احتراق مي شود و ياتاقان هاي زير شاتون هم ضربات و ارتعاشات حاصل از انفجار را تحمل كرده و از ساييدگي ميل لنگ جلوگيري مي كنند.


( پيستون و شاتون )

 



حركت خطي ( بالا و پايين ) پيستون توسط شاتون به حركت چرخشي ميل لنگ تبديل مي شود.


( نحوه تبديل حركت خطي پيستون به حركت چرخشي ميل لنگ )

 



در موتور هاي 4 سيلندره ، پيستون هاي داخل سيلندر طوري تنظيم مي شوند كه هر كدام در يك مرحله از مراحل احتراق باشند . مثلا اگر يك سيلندر در مرحله ورود سوخت باشد ، 3 سيلندر بعدي به ترتيب در مراحل تراكم ، احتراق و خروج دود قرار داشته باشند.

ميل لنگ : حرکت بالا و پايين پيستون باعث چرخش ميل لنگ دور محور خود می شود . اين چرخش از طريق گيربکس و ميل گاردان و ديفرانسيل به منتقل می شود و اتومبيل حركت مي كند. ( دراين موارد هم بعدا" صحبت خواهيم کرد ) يك سر ميل لنگ فلايويل و سر ديگر آن پولي قرار دارد.


( فلايويل و پولي در دو سر ميل لنگ قرار دارند )

 



ميل بادامک : ميل بادامک نيروی لازم جهت چرخش خود را توسط زنجيری از چرخ دنده ميل لنگ می گيرد. چرخش ميل بادامک از طريق ميل رابط و اسبك به سوپاپهای سرسيلندر منتقل شده و آنها بطور متناوب باز و بسته می شوند .


( ميل بادامك )

 




( نحوه قرار گرفتن اسبك هاي ورود سوخت و خروج دود ميل بادامك روي سر سيلندر موتور )

 



در برخي موتورها ميل بادامك پايين سوپاپ و در برخي ديگر ميل بادامك بالاي سوپاپها طراحي و نصب مي شوند ولي در هر حالت وظيفه اصلي ميل لنگ باز و بسته كردن سوپاپها است.


( محل ميل بادامك در موتورهاي مختلف )

 



در ضمن چرخش ميل بادامك نيروی لازم جهت مكش بنزين از باك توسط پمپ بنزين و همچنين چرخاندن پمپ روغن را تامين می كند.

فلايويل : صفحه گرد دندانه دار بزرگي است كه به انتهاي ميل لنگ متصل است.براي روشن شدن موتور بايد ميل لنگ شروع به چرخش كند. در زمانهاي قديم اينكار توسط هندل انجام مي شد ولي در اتومبيلهاي امروزي استارت اينكار را انجام مي دهد. استارت نيروي خود را از باطري ماشين تامين مي كند. به اين ترتيب كه بهنگام استارت زدن دندانه هاي استارت با دندانه هاي فلايويل درگير مي شود و ميل لنگ متصل به آن شروع به چرخش مي كند . با چرخش ميل لنگ و روشن شدن موتور چرخ دنده استارت از فلايويل جدا مي شود.


( استارت )

 


در ضمن با چسبيدن صفحه كلاچ به صفحه فلايويل چرخش ميل لنگ به گيربكس منتقل مي شود . نحوه اين كار را هم بعدا توضيح خواهيم داد.

پولي : به سمت ديگر ميل لنگ متصل شده است. پولي با تسمه اي بنام تسمه پروانه به دينام و واتر پمپ ( پمپ آب ) متصل است و آنها را مي چرخاند.


( پولي ، دينام و واتر پمپ با تسمه بهم متصل شده اند )

 


براي روشن شدن اتومبيل ، استارت بكمك برق ذخيره شده در باطري مي چرخد تا موتور روشن شود . پس از روشن شدن موتور ، پولي ميل لنگ بكمك تسمه پروانه ، دينام را مي چرخاند. دينام يك موتور الكتريكي است كه با چرخش خود برق توليد مي كند. برق توليد شده در سيستم جرقه ، چراغ ها ، كولر و سيستم هاي ديگر اتومبيل مصرف مي شود و مازاد جريان الكتريسيته هم صرف شارژ كردن دوباره باطري مي شود.


( دينام )

 


با چرخش واتر پمپ هم آب گرم داخل موتور به گردش در مي آيد و با عبور از رادياتور سرد شده و دوباره به موتور برميگردد تا موتور را خنك كند. جزييات اين مطالب هم در بخش سيستم خنك كننده توضيح داده شده است.

در تصوير زير مي توانيد فلايويل و استارت را در سمت راست و پولي و واتر پمپ را سمت راست ميل لنگ موتور ببينيد :


( مقطع طولي موتور )

 

نگارش در تاريخ یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

چرخ دنده ایست در انتهای موتور و با استارت زدن دنده ی استارت به آن گیر کرده و در نتیجه باعث حرکت موتور و روشن شدن خودرو میشود.

نگارش در تاريخ یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

درقسمت انتهای میل لنگ فلایویل قرار دارد فلایویل که بنام چرخ طیار یا چرخ لنگر نیز خوانده می شود

وزنه سنگینی است که در کار موتور تاثیر بسزایی دارد و عملیات زیر به عهده فلایویل قرار دارد

الف : در زمان احتراق که پیستون از نقطه مرگ بالا به نقطه مرگ پایین می اید جلوی ضربه را گرفته و

لرزش موتور را از بین می برد

ب: چون قدرتی که از طرف پیستون به میل لنگ داده می شود یکنواخت نیست موجب می شود که

سرعت میل لنگ کم یا زیاد شود اینرسی فلایویل تمایل دارد که انرا با سرعت ثابت حرکت دهد بنابراین

فلایویل در موقعی که میل لنگ تمایل به افزایش سرعت داشته باشد قدرت را گرفته و هنگامیکه تمایل به

کاهش سرعت داشته باشد قدرت به ان پس میدهد این عمل ضربات وارده از پیستون را خنثی کرده و

مانع شکسن و پیچش میل لنگ می شود بزرگی و سنگینی فلایویل نسبت عکس باتعداد سیلندرها

دارد مثلا فلایویل ماشین چهار سیلندر از فلایویل ماشین هشت سیلندر بزرگتر و همین طور سنگین تر

می باشد

ج: نیروی انفجاری را در خود ذخیره نموده و برای تکمیل عملیات سه گانه بعدی به میل لنگ کمک می کند

د: در سطح خارجی (محیط میل لنگ) دنده های مخصوصی نصب شده که به منظور گردانیدن موتور به

وسیله دستگاه الکتریکی استارت این دنده با دنده استارت درگیر شده و باعث گردش میل لنگ و روشن

شدن موتور می شود

ج : فلایویل یکی از قطعات دستگاه انتقال نیرو محسوب شده و نیروی موتور بوسیله کلاچ از این قطعه

به جعبه دنده منتقل می شود فلایویل روی صفحه مدور نعلبکی شکلی که در انتهای میل لنگ

قر دارد و بنام فلانچ معروف است توسط پیچشهای متصل می شود در مرکز دایره فلانچ سوراخی

وجود دارد که بعنوان تکیه گاه سر شفت ورودی گیربکس بوده و برای جلوگیری از اصطکاک داخل

سوراخ از بوش یا بلبرینگ استفاده شده است در ضمن در جلوی میل لنگ چرخ دنده میل لنگ قرار

گرفته که با زنجیر یا تسمه یا درگیری مستقیم با دنده میل سوپاپ درگیر می شود که این دنده

نصف دنده میل سوپاپ بوده ضمنا نیروی میل لنگ به وسیله پولی سر میل لنگ و تسمه پروانه

باعث گردش پولی پروانه و پولی دینام می شود

نگارش در تاريخ یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

استارت : وظيفه استارت راه اندازي و چرخش موتور براي روشن كردن خودرو مي باشد.

اساس كار استارت :اگر در يك ميدان مغناطيسي يك ميله هادي حامل جريان برق قرار دهيم و مي دانيم هر سيم حامل جريان برق در اطراف آن ميدان مغناطيسي توليد مي شود كه اين ميدان با ميدان مغناطيسي اصلي بر هم نيرو وارد كرده سپس حركت ميله هادي مي شود.حال اگربجاي يك ميله هادي از يك قاب و دو نيم حلقه مطابق شكل استفاده كنيم هنگاميكه جريان از طريق دو نيم حلقه به قاب ارسال شود و با توجه به جهت جريان در داخل قاب ميدان مغناطيسي بوجود آمده اگرتشكيل قطب هاي همنام دهد باعث حركت قاب و  اگرتشكيل قطب هاي غيرهمنام دهد باعث جذب قاب مي شود. در موتور هاي الكتريكي جهت جريان را طوري انتخاب كرده كه تشكيل قطب هاي همنام دهد و باعث چرخش قاب شود.

 

 

اجزاي استارت خودرو:

 

بالشتك هاي استارت:وظيفه آنها توليد ميدان مغناطيسي بسيار قوي است و با توجه به نوع كلاف هاي بالشتك ها جريان زيادي از آن عبور كرده و باعث توليد ميدان مغناطيسي مي شود .

استارت ها از نوع اتصال بالشتك ها به دو صورت سري و موازي طراحي مي شوند :

1-     نوع سري : در اين نوع از بالشتك جريان برق واردكلاف هاي بالشتك شده و پس از عبوراز بالشتك ها از طريق ذغال مثبت وارد كلافهاي آرميچر شده و از طريق ذغال منقي به بدنه استارت متصل شده و مدار استارت كامل مي شود .

 

 

 

2-     نوع موازي :در اين نوع استارت جريان برق باطري ابتدا وارد ذغال هاي مثبت شده و از طريق ذغال مثبت به دو بالشتك مجاور هم رسيده و از طريق بالشتك مستقيم بدنه مي شود يعني بالشتك ها نسبت به آرميچر موازي مي باشند . 

 

آرميچر استارت : با عبور جريان زياد از آرميچر ميدان مغناطيسي قوي ايجاد مي شود و طبق قانون موتور هاي الكتريكي ميدان توليدي آرميچر با ميدان توليدي بالشتك ها بر هم نيرو وارد مي كنند و باعث چرخش آرميچر مي شود .

 

 

 

 

 

ذغال هاي استارت :جريان عبوري بالشتك ها و آرميچر از طريق ذغال انجام مي گيرد و جنس ذغال ها از مس و كربن بوده و مقدار مس آن بيشتر است تا اتلاف انرژي كمتر و در برابر عبور جريان زياد و گرما مقاومت داشته باشد . استارت ها در دو نوع دو و چهار ذغاله هستند.

دنده استارت : وظيفه دنده استارت همانند دنده واسطه عمل كرده و نيروي استارت را به فلايويل منتقل مي كند. دنده استارت داراي يك مجموعه بنام كلاچ يكطرفه مي باشد كه نيرو را در يك جهت منتقل كرده و در جهت ديگر بصورت هرز ميگردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

انواع استارت :

1- دنده مارپيچي :در اين نوع استارت اتومات جدا از استارت است و عيب اين نوع استارت ها اين بود كه گاها دنده استارت پس از روشن شدن موتور گير ميكرد.  هنگاميكه برق سوئيچ اتومات را تحريك مي كند از طريق اتومات استارت در همان لحظه جريان كمي به موتور استارت رسيده و استارت به آرامي مي چرخد در اين حالت دنده استارت روي شفت حركت مخالف كرده به دنده فلايويل نزديك مي شود و در لحظه اي جريان اصلي برق از طريق كنتاكت اتصال دهنده به موتور استارت رسيده و باعث مي شود نيرويي به دنده استارت وارد گردد كه همان نيروي گريز از مركز كه مخالف گردش شفت آرميچر بوده و باعث درگيري كامل و بيرون نزدن دنده استارت مي شود و سبب چرخش فلايويل مي شود . هنگاميكه موتور روشن شد دور دنده فلايويل دنده استارت را به عقب مي راند ، در پشت دنده استارت يك فنر بزرگ پيچشي تعبييه شده و ضربه دنده استارت را مستهلك ميكند .

 

 

 

2-مارپيچي كشويي : در اين نوع استارت اتومات استارت دو وظيفه در حين راه اندازي موتور استارت دارد:

الف ) ارسال برق اصلي باطري به موتور استارت

ب ) به حركت در آوردن ( به جلو ) بردن دنده  استارت جهت درگير ي با دنده فلايويل براي گردش موتور

عملكرد اتومات استارت در نوع مارپيچي كشويي : اتومات استارت داراي دو عدد سيم پيچ بوده كه يكي از سيم پيچها نازك با تعداد دور زياد و بصورت موازي وصل شده بنام سيم پيچ نگهدارنده و ديگري از سيم ضخيم با تعداد دور كم و بصورت سري متصل شده بنام سيم پيچ كشنده و هنگاميكه سوئيچ را در مرحله استارت قرار مي دهيم جريان از طريق سوئيچ به سلونوئيد استارت رسيده كه به دو سر مشترك سيم پيچ نگهدارنده و كشنده وصل شده در ابتدا جريان از هر دو سيم پيچ عبور كرده و باعث توليد ميدان مغناطيسي قوي شده و اين حالت باعث جذب پيستون يا پلانچر اتومات به طرف داخل مي شود با حركت پيستوندو عمل صورت مي گيرد:1-  ديسك كنتاكت دهنده اتصال به پيچهاي M و B كه  B  اتومات به برق باطري و  M به موتور استارت وصل شده مي شود. برق باطري از طريق اتومات وارد موتور استارت شده و در اين حالت سيم پيچ كشنده چون بثورت سري بوده از مدار خارج مي شود و سيم پيچ نكهدارنده پيستون را نگه مي دارد و باعث چرخش استارت مي شود 2- از طرف ديگر حركت پيستون يا پلانچر به طرف داخل باعث حركت ماهك دنده استارت بطرف جلو شده و دنده استارت با دنده فلايويل درگير مي شود . با قطع برق سوئيچ  از حالت استارت برق اتومات استارت قطع شده و ميدان مغناطيسي آن از بين مي رود و همين امر باعث مي شود فنر برگشت دهنده پيستون را به جلو برده و دنده استارت با توجه به مكانيزم خود به عقب بر گردد و اتصال كنتاكت دهنده نيز ترمينال B  و M را از هم جدا مي كند و استارت از چرخش مي ايستد . عاملي كه وجود اتومات استارت را يك ضرورت براي استارت مي كند بخاطر عبور جريان خيلي زياد است ، هيچ كليد و سوئيچي نمي تواند اين جريان زياد را  تحمل كند زيرا زود ذوب مي شود .

 

3-آرميچر كشويي :اين نوع استارت ها كه براي كاميون ها و اتوبوس ها استفاده مي شود داراي سيم پيچ كشنده و سيم پيبچ كمك مي باشد و مجموعه آرميچر جهت درگير شدن با فلايويل حركت مي كند همچنين داراي كلاچ چند صفحه اي كه در زمان استارت زدن حركت را انتقال و در زمان روشن شدن حركت را منتقل نمي كند.

استارت هاي گيربكسي : براي بدست آوردن گشتاور بيشتر جهت چرخاندن راحت تر موتور هايي كه تعداد سيلندر بيشتر دارند و يا حجم موتور آنها بالاتر است از چرخدنده سياره اي استفاده مي كنند كه قطعه اي بنام گيربكس به واحد استارت اضافه گشته كه دور آرميچر استارت توسط اين واحد چرخدنده ها به گشتاور تبديل گشته و بنابراي حجم و فضاي اشغالي توسط استارت در اتومبيل كاهش و از طرفي جريان مصرفي نيز كم مي شود .

 

اجزاي استارت هاي گيربكسي

Print0008

بوش استارت :بوش ها محل تكيه گاه شفت آرميچر استارت مي باشد و هر استارت معمولا داراي دو عدد بوش كه محل نصب آنها در درپوش عقب و جلو مي باشد .

عيب يابي استارت :

1-با باز كردن سوئيچ و قرار دادن در حالت استارت هيچگونه صدايي و يا عملي انجام نمي گيرد : ابتدا قطب هاي باطري ها را از نظر تميز بودن و شل نبودن پايه ها بازديد نموده و بوسيله ولت متر باطري را چك مي كنيم مقدار آن بايد حدود 5/12 ولت باشد اگر هيچگونه ايرادي ديده نشد بوسيله يك پيچ گوشتي دو عدد پيچ بزرگ روي اتومات استارت را به هم متصل كنيد در اين حالت اگر اگر استارت شروع به چرخيدن نمود احتمالا سوئيچ يا اتومات خراب است.

كابل اتومات به استارت را قطع و يك سر ترمينال اتومات استارت را توسط سيم رابط به بدنه وصل  و توسط سيم ديگر از ترمينال مثبت به ورودي اتومات وصل ميكنيم در اين حالت بايستي اتومات عمل كند يعني دنده استارت را به سمت جلو بفرستد در صورتي كه سيم اتومات به بدنه را قطع كنيم در اين حالت اتومات به همان حالت قبلي ماند نشان دهنده سالم بودن اتومات است و در غير اين صورت سيم پيچ نگهدارنده آسيب ديده و اگر عمل نكرد هر دو سيم پيچ آسيب ديده است .

2- اگر استارت زديم و صدای تيک تيک شنيديم و استارت نمی چرخيد عمل بالا را با پيچ گوشتی انجام می دهيم اگر موتور استارت چرخيد اتومات استارت يعني ديسك كنتاكت دهنده داخل اتومات ارتباط برقرار نمي كند  و اگر نچرخيد استارت خراب است .

3-    با زدن استارت صدای دنده استارت خيلی شديد شنيده می شود که نشان دهنده خوردگی دنده استارت و يا دنده فلايويل است.

نگارش در تاريخ یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست
 
پرینت

اتوماتیک استارت خودرو از یکسو جریان برقی قوی را از باتری خودرو و یکسو جریان برق ضعیف را از سوییچ استارتر دریافت میکند.زمانیکه سوییچ استارت باز میشود ، این باعث میشود که اتوماتیک استارت یک جریان الکتریکی را به سیستم استارت خودرو وصل کرده و موجب روشن شدن آن میگردد.

اتوماتیک استارت خودرو

 

 

در حقیقت قلب استارت خودرو اتوماتیک آن میباشد.اتوماتیک استارت وظیفه پرتاب دنده استارت و در نهایت درگیر شدن  روتور استارت با فلایویل میباشد.بنابراین شروع کار استارت با حرکت کورسی اتوماتیک  انجام میشود.

اجزاء داخلی : به طور کلی می توان اتوماتیک استارت را در 2 مکانیزم مکانیکی و الکتریکی که دائم در ارتباط هستند خلاصه کرد.

مکانیزم الکتریکی و الکترومغناطیسی: شامل بوبین ها- کنتاکتور(پیچ و پلاتین)- محل اتصالات الکتریکی(سرسیم)

مکانیزم مکانیکی:شامل پوسته- موشکی- ابزار فنری و شتاب دهنده

تمامی این دو اجزاء در ارتباط  مستقیم و فیزیکی میباشند که با شدت جریان اولیه سوییچ خودرو انجام خواهد شد.

نگارش در تاريخ یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

سیستم استارت ماشین چگونه کار می کند؟
این کلیپ ویدیویی که آموزشی کامل در مورد روش کارکرد ماشین بعد از استارت می باشد توسط سایت کلوپ دانشجویان به اشتراک گذاشته شد.
سیستم استارت ماشین چگونه کار می کند؟

نگارش در تاريخ یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

آموزش نيم کلاج وکنترل ماشين در سربالايها و ترافيک توسط کلاج

ما در زير پايمان سه تا پدال داريم که به ترتيب از سمت راست پدال گاز, پدال ترمز و پدال کلاج مي باشد با روشن کردن ماشين دور موتور نزديک عدد يک قرار مي گيرد براي اينکه  موتور روشن بماندبايستي تقريبا يک هزار دور در دقيقه  بچرخد تا روشن بماند و نرم کار کند با  فشار دادن پدال گاز دور موتور بالا خواهد رفت و با رها کردن پدال دور موتور به جاي قبلی خود بر مي گردد پس کار پدال گاز افزايش دادن دور موتور خواهد بود.کار پدال ترمز نيز مشخص مي باشد و براي ترمز کردن و نگاه داشتن ماشين مي باشد و اما کار پدال کلاج قطع و وصل کردن نيروي موتور از ماشين بوده به طوري که با بالا آوردن پدال کلاج نيرو موتور وصل شده  و خودرو به حرکت در مي آيد  و با پايين بردن پدال کلاج نيروي موتور قطع شده  و ماشين پس از طي شتابي که بر داشته بود خواهد ايستاد حالا براي بهتر متوجه شدن عملکرد پدال کلاج شما دو تا صفحه گرد در  ذهنتان در نظر بگيريد(بنام ديسک و صفحه کلاج)که يکي از اين صفحه ها به موتور وصل بوده  وبا هزار دور در دقيقه مي چرخد و صفحه ديگر با کمي فا صله روبروي آن بوده و به گيربکس و به عبارت ساده تر به ماشين وصل مي باشد که شما باهر بار بالا آوردن کلاج اين دو صفحه  که صاف مي باشند را به هم مي چسبانيد در نتيجه صفحه اي که به موتور وصل بوده  آن يکي صفحه که به ماشين وصل مي باشد را مي چرخاند و ماشين به حرکت درآمده و با فشاردادن پدال کلاج اين دو صفحه از هم جدا شده و نيروي موتور از ماشين قطع  خواهد شد و ماشين پس ازطي مسافتي خواهد ايستاد با توجه به مطالب گفته شده شما ماشين خود را توسط کسي که مهارت کافي دارد به خياباني خلوت  و داراي شيب ملايمي مي باشد ببريد و با فاصله بيشتري از  کنار جدول بايستيد سپس دنده يک بزنيد و با قرار دادن پاي راست روي ترمز ,ترمز دستي را بخوابانيد حالا براي اينکه ميخواهيم عملکرد پدال کلاج را امتحان کنيم لطفا پدال  ترمز را رها کنيد و پدال گاز را هم فشار ندهيد
(در اين مرحله ممکن هست ماشين يکي دو متري عقب بيايد مهم نيست چون ما ميخواهيم عملکرد  پدال کلاج را آزمايش کنيم براي پس نزدن ماشين بعدا توضيح خواهيم داد ولي مراقب پشت سر ماشين باشيد  و در جاي خلوت اين کار را امتحان کنيد )
ماشين در اين حالت چون  در شيب قرار دارد  آرام به عقب حرکت خواهد کرد  پس به محض رها کردن ترمز سعي کنيد که  پدال کلاج را بالا بياوريد تا جايي که ماشين عقب نرفته  و آرام به جلو حرکت کند به محض حرکت کردن به جلو پدال کلاج را کمي به پايين فشار دهيد شما متوجه خواهيد شد که  بدون استفاده از ترمز توانسته ايد ماشين را در آن شيب نگاه داريد اسم اين نقطه از کلاج را که ماشين  در يک سطح شيب دار نه جلو حرکت ميکند و نه به عقب پس مي زند براي توضيح آسانتر نقطه صفر مي ناميم حال اگر پدال کلاج را از نقطه صفر پايين تر فشار دهيم و  يا به عبارتي به سمت منفي فشار دهيم اين دو صفحه از هم جدا شده ماشين به عقب پس خواهد زد و اگر  از نقطه صفر بالاتر بياوريم يا به عبارتي ديگر کلاج را به سمت مثبت حرکت دهيم اين دو صفحه درگير تر خواهند شد و ماشين آرام به جلو حرکت خواهد کرد

براي توضيح بيشتر بيايد حرکت کلاج را از پايين  به بالا مطابق شکل (1) درجه بندي کنيم  اگر نقطه منفي ۵ نشانگر فشار دادن پدال کلاج در کف ماشين باشد با بالا آوردن کلاج تا نقطه صفر را خلاصي کلاج مي نامند تا رسيدن کلاج به نقطه صفر بين دو صفحه که يکي به موتور وصل  بود و ديگري به ماشين هيچ درگيري نخواهد بود  و در اين صورت تا زماني که اين دو صفحه در نقطه صفر به هم نرسند ماشين به عقب پس خواهد زد(يا به عبارتي ديگر اگر فرض مثال بين اين دو صفحه ديسک و صفحه کلاج دو سانتيمتر  فاصله خلاصي کلاج باشد اگر شما کلاج را از پايين به بالا براي به حرکت در آوردن ماشين يک سانت و نه ميل هم بالا بياوريد چون بين  اين دو صفحه هنوز به اندازه يک ميل فاصله هست بازهم ماشين شما حرکت نخواهد کرد و به عقب پس خواهد زد)
حالا در نقطه صفر چه اتفاقي مي افتد که ماشين در سربالايي نه عقب مي رود و نه به جلو در اين حالت اين دو صفحه (ديسک و صفحه کلاج) باهم در گير هستند ولي درگير بودن اين دو به حدي است که قادر به حرکت در آوردن ماشين به جلو نيست ولي همين درگيري اجازه پس زدن ماشين را به عقب را هم نميدهد و به عبارتي درگيري به حدي است که با شيب جاده برابري کرده  و ماشين را در سربالايي نگه ميدارد و اگر ما بخواهيم کلاج را از نقطه صفر به مثبت  يک بالا بياوريم در اين حالت ماشين خيلي آرام به جلو حرکت خواهد کرد چون در اين حالت در گيري فوق العاده کم هست هر چه کلاج را بالاتر بياوريم (مثبت دو مثبت سه و...) درگيري بيشتر خواهد شد  و ماشين تندتر به جلو حرکت خواهد کرد حالا با دانستن اين مطالب من چند تاسوال  از شما می کنم؟
1-چرا شروع به حرکتها ماشين خاموش مي شود  ولي در دنده هاي بعدي خاموش شدن کمتر اتفاق مي افتد و چرا در شروع به حرکت بايستي کلاج را در نيمه نگه داريم ولي در دنده هاي ديگر نياز نيست و مي توان کلاج را يکنواخت بالا آورد؟
براي پاسخ به اين سوال بايستي بگويم که قدرت موتور براي به حرکت در آوردن ماشين از حالت  سکون کافي نبوده و اگر ما بخواهيم کلاج را يک نواخت بالا بياوريم از آنجايي که صفحه اي که موتور به آن وصل هست نمي تواند صفحه که به ماشين وصل مي باشد را به چرخاندتا ماشين به حرکت در آيد خود از حرکت مي ايستد  و موتور خاموش خواهد شد(چون موتور بايستي حدودا يک هزار دور در دقيقه بچرخد تا روشن بماند) پس براي خاموش نشدن ما کلاج را حدودا تا نقطه مثبت يک بالا مي آوريم در اين حالت چون در گيري ناقص مي باشد موتور خاموش نشده و ماشين آهسته حرکت مي کند پس از اينکه  ماشين از حالت سکون در آمده  و شتاب گرفت مي توانيم کلاج را آرام رها کنيم ديگر موتور خاموش نخواهد شد در دنده هاي بعدي نيز چون ماشين داراي شتاب بوده مي توان کلاج را يک نواخت بالا آورد نيازي به نيم کلاج نيست ماشين خاموش نخواهد شد
2-حالا جايي نياز به سرعت خيلي کمي داريم به  نظر شما اگر در همان خياباني که شيب  داشت ما کلاج را تا نقطه مثبت يک بالا بياوريم و پايمان را ثابت نگاه داريم (ديگر مثبت دو نياوريم که شتاب بگيرد)و گاز هم ندهيم آيا شتاب ما در آن سربالاي کم ,ثابت و يا زياد خواهد شد چرا؟
با آزمايش متوجه خواهيد شد که سرعت شما کم کم بيشتر خواهد شد به خاطر اينکه ابتدا به حرکت داشت به نيروي ساکن ماشين غلبه مي کرد و بعد از غلبه به نيروي ساکن تا حدودي شتاب خواهد گرفت,حالا چه بايد کرد که شتاب نگيرد بعضي از هنر جويان  اشتباه ميکنند و در همين وضعيت ترمز  را لمس مي کنند و باعث خاموش شدن  موتور مي شوند بايستي که براي کنترل سرعت در اين وضعيت با پدال کلاج بين نقطه صفر و مثبت يک بازي کرد هرگاه ديديم شتاب مي گيرد  کلاج را به سمت نقطه صفر فشار ميدهيم ديديم سرعت کم ميشود ميتوانيم کلاج را به سمت مثبت يک بالا بياوريم و با اين روش کنترل سرعت ميکنيم براي کارهاي حساس مثل پارک و غيره...
3-سوال بعدي من اين است که اگر  کلاج  در نقطه منفي يک باشد و ما بخواهيم در اين وضعيت  گاز بدهيم چه اتفاقي مي افتد؟اگر کلاج در نقطه صفر باشدچه اتفاقي مي افتد؟ و اگر کلاج در نقطه مثبت يک باشد گاز زياد بدهيم چه اتفاقي خواهد افتاد آيا شتاب ما زياد خواهد شد؟
با آزمايش کردن اين سه وضعيت متوجه خواهيد شد گاز هيچ تاثير نخواهد گذاشت زيرا اين درگيري و سايش بين دو صفحه است که تعيين کننده پس زدن به عقب  يا ايستادن يا حرکت به جلو خواهد بود اگر  در حالت منفي يک  باشد چون دو صفحه به هم نچسبيده اند هر چقدرهم گاز بدهيم بي  نتيجه بوده و ماشين به عقب پس خواهد زد ,در نقطه صفر هم هر چقد گاز بدهيم هيچ فرقي نخواهد کرد چون سايش  و در گيري اين دو صفحه تعيين کننده حرکت خواهد بود در نقطه مثبت يک هم ماشين چون به نيروي ساکن غلبه ميکند کمي شتاب خواهد گرفت ولی بعد از گرفتن شتاب اگر  گاز  زيادي هم بدهيم تاثير ی درسرعت آن نخواهد کرد بلکه اين درگيري بين دوصفحه است که هرچه بالاتر بيايد شتاب بيشتري خواهد گرفت وقتي کاملا کلاج بالا بيايد  چون درگيري کامل شده اگر گاز بديهم شتاب زيادي خواهد گرفت پس چرا براي شروع  به حرکت بايستي اول گاز بدهيم بعد کلاج را بالا بياوريم در صورتي که گاز ابتدا به  حرکت تاثير در (پس نزدن به عقب و يا رفتن به جلو) نداشت توجه کنيد موتور ماشين براي اينکه روشن بماند و نرم کار کند بايستي يک هزار دور در دقيقه بچرخد تا روشن بماند اگر ما بخواهيم گاز ندهيم و پدال کلاج را بالا بياوريم تا حرکت کنيم اين درگيري و اين اصطحکاک بين دو صفحه موتور و ماشين باعث افت دور موتور  از يک هزار دور خود شده و موتور خاموش خواهد شد پس ابتدا به حرکت ما مقداري گاز ميدهيم که دور موتور بالا برود تا وقتي ما کلاج را درگير  ميکنيم  دور موتور  از  يک هزار دور خود پايين تر نيايد و موتور خاموش نشود زياد بودن اين گاز اوليه هيچ تاثير در پس  زدن ماشين به عقب و يا با شتاب  حرکت کردن به جلو نخواهد داشت بلکه اين درگيري دو صفحه بين موتور و ماشين است که حرکت به جلو و يا پس زدن به عقب را تايين خواهد کرد(منفي يک باشد يا نقطه صفر يا مثبت يک و یا غیره ...)

سه روش براي پس  نزدن ماشين در شروع به حرکت در سر بالايها

۱-یک همان روشي است که در آموزشگاه هاي رانندگي گفته مي شود ابتدا قبل از اينکه ترمز را رها کنيم پدال کلاج را تا نقطه صفر بالا آورده در اين صورت چون بين دو صفحه (ديسک  و صفحه کلاج )درگيري ايجاد  شده اين درگيري مانع از پس زدن ماشين به عقب خواهد شد ولي چون  اين درگيري بدون گاز دادن  صورت مي گيرد موتور شروع به لرزش خواهد کرد و اگر کلاج را زيادي بالا بياوريم موتور حتما خاموش خواهد شد پس به محض در گير شدن کلاج بايستي پايمان را روي کلاج ثابت نگه داشته و ترمز را رها کنيم وسريع پدال گاز را فشار دهيم تا دور موتور بالاي يک هزار دور برود تا موتور خاموش نشود. اين
روش نيم کلاج کردن در سربالايها آسان بوده ولي دو تا عيب دارد اول اينکه سرعت عمل شما را پايين مي آورد درترافيک هاي که دائما ايست و حرکت ميکنيم اگر هر سري بخواهيم نقطه  درگيري کلاج را پيدا کنيم و بعد گاز بدهيم ماشينهاي عقبي اعتراض خواهند کرد و دومين عيب آن اين است چون نمي توانيم اول گاز بدهيم بايستي اول کلاج را درگير کنيم احتمال خاموش کردن زياد خواهد بود.
2 -در سربالايهاي خيلي تند با اينکه  اول کلاج را  تا نقطه درگيري بالا مي آوريم ولي به محض رها  کردن پدال ترمز براي فشار دادن گاز باز ماشين به عقب پس ميزند به عبارتي اين درگيري بين ديسک و صفحه کلاج قادر نخواهد بود ماشين را در يک شيب تند نگه دارد به همين  منظور افرادي که زياد مهارت کافي براي حرکت در سربالايها را ندارند اول ترمز دستي را  کشيده  ديگر ماشين به عقب بر نمي گردد سپس گاز داده و دور موتور را بالا مي برند و همراه آن کلاج را تا نقطه درگيري بالا مي آورند در حالي که ماشين مي خواهد حرکت کند  ترمز دستي را خوابانده و حرکت مي کنند ولي اين نوع حرکت دادن ماشين در سربالايها نيز داراي معايبي است  و کار  غير اصولي و افسر آزمون گيرنده نيز در هنگام آزمايش اين روش را قبول نخواهد کرد ولي در جاهايي که خيلي مهم است که اصلا  به عقب پس نزنيد  به صورت استثناء مي توانيد از اين روش استفاده کنيد
3- و اما روش سوم که تقريبا مي توان گفت اکثريت راننده ها از اين روش استفاده مي کنند به اين  صورت مي باشد که آنها پاي خود را سريع از روي ترمز برداشته و سريع گاز ميدهند و همراه اينکار پدال کلاج را نيز سريع تا نقطه حرکت بالا آورده  به محض اينکه ماشين خواست حرکت کند پدال کلاج را کمي به پايين فشار مي دهند تا ماشين به جلو جهش نکند.
در اين روش سرعت عمل شما زياد خواهد  بود  و مي توانيد  سريع به نقطه حرکت برسيد و چون که  اول گاز ميدهيد  وقدرت موتور را بالا مي بريد  پس هرگز خاموش نخواهید کرد ولي گاز دادن سريع باعث پس نزدن  و يا تند حرکت کردن به جلو نخواهد شد فقط  براي  اين است که ماشين  خاموش نشود براي اينکه  ماشين عقب پس نزند بايستي  کلاج را سريع  تا نقطه حرکت بالا آورده  و به محض اينکه خواست حرکت کند کلاج را از بالا به پايين  مقداري فشار دهید تا ماشين به جلو جهش نکند, اگر بخواهيد  خلاصي کلاج را آرام آرام بالا بياوريد تا به نقطه حرکت برسيد  ماشين به عقب پس خواهد زد براي پس نزدن ماشين  بايد  خلاصي کلاج را سريع  بالا آورده و از بالا به پايين به نقطه کنترل کلاج برسيم.(قابل توجه هنر جويان گرامي  توضيح دادن  کارهاي عملي به صورت تئوري کمي گنگ کننده و پیچیده خواهد بود به همين منظور بايد  حتما با يک مربي تمرين کنيد و اگر سوالي داشتيد مي توانيد  با شماره من تماس بگيريدبا تشکر حسيني)

نگارش در تاريخ یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست


یعنی وقتی استارت میزنی پیستون تکون نمیخوره و صدا قیژ میده

ولی وقتی میزنم تو دنده و کلاج رو میگیرم و استارت میزنم ، استارت میخوره ولی باید هُلش هم بدی تا به سختی روشن بشه
دنده استارت و زغال استارت چک بشه/احتمال زیاد چرخ دنده سر استارت

 

دنده استارت و زغال استارت چک بشه/احتمال زیاد چرخ دنده سر استارت


وقتی موتور گرم هستش ، مشکلی نیس و به راحتی با تک استارت روشن میشه

این که گفتم ماله وقتیه که موتور سرده و به سختی روشن میشه

 

سلام من فکر میکنم تو قضیه سوپاپ اطلاعات غلط به آقا امید داده باشن چون در هر حالتی که میل لنگ شروع به چرخش میکنه قطعاد درگیر با خودش رو روی یک تایم دقیق و بدون تغییر به حرکت در میاره (مگر اینکه موتور باز و دستکاری شده باشه تا از تایم خارج بشه)از جمله این قطعات زنجیر تایمه که به میل بادامک و در نهایت به سوپاپها متصل است حالا چه چرخش در اثر انفجار داخل سیلندر بوجود بیاد یا در اثر نیروی حاصل از چرخش چرخها باز یک عمل انجام میشه. شاید اگه توسرعت بالا یکدفعه موتور رو تو دنده های سنگین بکنی گیربگس به مشکل بخوره ولی سوپاپ ها هرگز

 

 

 

به احتمال زیاد شما در برق رسانی روی استارت مشکلی دارید که باعث میشه وقتی موتور سرده اتومات استارت نتونه با تمام قدرت دنده سر استارت رو داخل دنده فراویل کنه (یعنی بوبین اتومات استارت کاملامگنت نمیشه)بخاطر این وقتی موتور سرده صدای قیژ قیژ میده ولی وقتی موتور گرمه این عیب مشخص نمیشه و معمولا این مشکل یا از خود باطری میشه یا اتصالات کابلها ضعیف هستندیا اینکه خود استارت قبلا باز شده و هنگا بستن درست نصب نشده و یکی از پیچهاش نسبت به دیگری سفت تره و استارت درست سر جاش نیست و در سرما و تغیرات انبساطی و انقباضی فلزات دنده استارت با دنده قابلش هماهنگ نمیشه. و یا واقعا دنده سر استارت خراب شده:26: من از این شکلکها خیلی خوشم میاد:25r30wi:

صفحه قبل 1 ... 28 29 30 31 32 ... 33 صفحه بعد